Pirelli, opgericht in 1872, is een bedrijf met diepe Italiaanse wortels. Dit merk wordt wereldwijd erkend om zijn baanbrekende technologie, innovatief vermogen en de kwaliteit van zijn producten. Met 18 productievestigingen verspreid over 12 landen en een commerciële aanwezigheid in meer dan 160 landen, is Pirelli een van ’s werelds belangrijkste producenten van banden en bijbehorende diensten.
Het bedrijf, dat ongeveer 31.100 medewerkers telt en een omzet van 6,7 miljard euro (cijfer uit 2023) boekt, richt zich volledig op de consumentenmarkt. Het biedt banden voor auto’s, motorfietsen en fietsen. Pirelli is een puur consumentgericht bandenbedrijf, met een bijzondere focus op de markt van hoogwaardige banden. Het is voortdurend toegewijd aan de ontwikkeling van producten die de hoogste niveaus op het gebied van prestaties, veiligheid, stil rijden en grip op de weg bereiken.
De innovatieve banden van Pirelli kunnen zelfs aan de meest specifieke mobiliteitsbehoeften van eindgebruikers voldoen. Met voortdurende aandacht voor milieu- en sociale vraagstukken was Pirelli het eerste bedrijf in de bandenbranche dat zich ten doel stelde om tegen 2040 koolstofneutraliteit te bereiken. Het beschikt over een duurzaamheidsmodel dat is geïnspireerd op de 10 principes van het Global Compact van de Verenigde Naties, de eisen van de AA1000-norm voor betrokkenheid van belanghebbenden en de richtlijnen van ISO 26000.
Door de jaren heen heeft Pirelli zich voornamelijk gericht op de ontwikkeling, productie en marketing van banden met een hoge toegevoegde waarde, die speciale kenmerken hebben die verband houden met topprestaties, geavanceerde technologie en veiligheid. Gemiddeld hebben deze banden grotere velgmaten. Door consumenten erkend om zijn hoogwaardige producten, omvat het assortiment van Pirelli innovatieve banden.
Naast connectiviteit brengt het nieuwe tijdperk van de band meer aandacht voor het milieu. Pirelli blijft investeren in onderzoek en ontwikkeling om nieuwe materialen te introduceren ter vervanging van fossiele materialen, met als doel om tegen 2040 de eerste band te hebben die voor 100% uit biobased en gerecyclede materialen bestaat.
In 2021 werd Pirelli ook door de FIA – de Fédération Internationale de l’Automobile – gekozen als de enige leverancier van het Wereldkampioenschap Rally. Het bedrijf heeft 19 fabrieken wereldwijd en is actief in meer dan 160 landen. Met het doel de ecologische impact te verkleinen, heeft de fabrikant een “groene prestatie”-strategie ontwikkeld om prioriteit te geven aan technologisch geavanceerde producten en diensten met een lage milieu-impact. Pirelli is al vele jaren actief in de Formule 1-racerij.